23 شهریورماه روز پرحاشیهای برای شبکه چهار سیما بود. غلامرضا غلامی که بیش از دو ماه قبل از آن طی حکمی مدیریت این شبکه را برعهده گرفتهبود، از سِمت خود استعفا داد و نشست خبری این شبکه که قرار بود فردای آن روز برگزار شود، لغو شد. اما بلافاصله بعد از دستبهدست شدن متن استعفای مدیر شبکه چهار سیما در فضای مجازی، خبر عدم موافقت با استعفای وی منتشر شد تا نشست لغوشده با یک روز تاخیر برگزار و برنامههای فصل پاییز این شبکه معرفی شود.
شبکه چهار سیما که حالا برنامههایش را بهاصطلاح شخم زده و با تغییر 180 درجهای روبهرو شده است، مهمترین تمرکز خود را بر نقدهای شبانگاهی در حوزه علم، فرهنگ و هنر قرار داده است. این شبکه همچنین عنوان شبکه «علموفرهنگ» را هم در دوره جدید فعالیت، برای خود برگزیده است. در نشست خبری مدیر جدید شبکه چهار سیما بسیاری از مدیران گروههای برنامهساز و تهیهکنندگان حضور یافتند و درباره کموکِیف برنامههای دردست تولید خود صحبت کردند. «نقد سینما» یکی از مهمترین این برنامهها است که بابک جمال در این نشست بهعنوان تهیهکننده و اکبر عالمی بهعنوان مجری آن معرفی شدند.
این برنامه که از نیمه مهرماه کار خود را آغاز میکند، بهتازگی امیرشهاب رضویان را مجری و علی سلیمانی را تهیهکننده خود معرفی کردهاست. او در فرم قبلی قرار بود اجرای یک آیتم را برعهده داشته باشد.
بابک جمال، تهیهکننده سابق این برنامه درباره علت این جابهجایی به صبا توضیح میدهد: این تغییر بسیار ناگهانی و بدون هماهنگی با من اتفاق افتاد. چند روز بعد از نشست خبری شبکه چهار سیما از شبکه با من تماس گرفتند و خواستند بهدلیل اعلام تاریخ 11 مهرماه برای شروع برنامههای نقدمحور شبکه چهار در نشست خبری، تا آن زمان 20 قسمت آماده از «نقد سینما» را تحویل دهم و این حجم کار برای من ممکن نبود.
آنها همچنین میخواستند اسپانسر برنامه قطعی شود. در حالیکه حامی مالی تمایل چندانی برای سرمایهگذاری این برنامه در شبکه چهار، آن هم در دکوری که قرار است چند برنامه در آن اجرا شود، نداشت. مدیران میخواستند برنامه ما را در همان دکوری اجرا کنند که چند برنامه نقد در آن قرار است اجرا شود و این از نظر حرفهای و زیباییشناسی اساسا اشتباه است؛ چراکه برنامهها ویژگیهای کاملا متفاوتی از هم دارند. ضمن آنکه ما قبل از این با اسپانسرها برای جزئیترین مسائل تبلیغاتی در برنامه مذاکرهوتوافق کردهبودیم. از طرفی کار تا نیمه پیش رفته بود و نمیتوانستیم آن را یکباره رها کنیم. خود من شخصا مبلغ زیادی هزینه کرده بودم و باید کار به پخش میرسید.
این تهیهکننده ادامه میدهد: این اتفاق ادامه یافت تا آنکه فردای آن روز مصاحبهای از علی سلیمانی، مجری یکی از آیتمهای «نقد سینما» دیدم که خود را بهعنوان تهیهکننده جدید برنامه معرفی کرده بود. بلافاصله با بخش حقوقی شبکه تماس گرفتم و گلایه کردم. طرح این برنامه متعلق به من است و در بانک فیلمنامه خانه سینما، بانک متون ادبیومولفین وزارت ارشاد و واحد مستندسازی سازمان بسیج کل کشور بهثبت رسیده است و کسی حق برداشت آن را ندارد. بنابراین از «نقد سینما» در شبکه چهار تنها یک نام باقی میماند و تنها برنامهای گفتوگو محور خواهد بود.
وی همچنین خاطرنشان میکند: بنابراین اگر حتی آیتمی از این طرح در برنامهای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد، من از نظر حقوقی آن را به واسطه وکیل پروژه پیگیری خواهم کرد.
جمال از آغاز ساخت برنامهای درباره سینما در یکی از شبکههای سراسری خبر داد و گفت: تصمیم دارم طرح این برنامه را به شبکهای دیگر ببرم. دکور این برنامه جدید در حال ساخت و استودیویی در مرکز شهر برای آن در نظر گرفته شده است.
وی درباره جزئیات این برنامه توضیح داد: جواد طوسی از گزینههای اجرای این برنامه است. خودم نیز در اجرا مشارکت دارم. همچنین در صورتی که اکبر عالمی هم با شبکه چهار همکاری نداشته باشد، از او برای حضور در این برنامه دعوت خواهیم کرد. ضمن آنکه تیمی حرفهای در همه بخشu200dها با من همکاری میکنند و مهدی حقیقی، دبیر جشنواره محمد (ص) هم سرپرست گروه مشاوران برنامه «مجله سینما» است.
انتهای مطلب/
وبلاگ بابک جمال...
ما را در سایت وبلاگ بابک جمال دنبال میکنید
برچسب: نقد سینمای بالیوود,نقد بازیگران سینما, نویسنده: بازدید: 267 تاريخ: جمعه 9 مهر 1395 ساعت: 16:38